El MEIIB30 es concep com el nou Marc que ha de proporcionar uns criteris clars que maximitzin l'eficiència del finançament disponible i contribueixin a optimitzar l'execució ia prioritzar projectes inversors. Un Marc vertebrat sobre la sostenibilitat econòmica, mediambiental i social de les Illes Balears
El MEIIB30 introdueix un enfocament renovat respecte a l'estratègia anterior i estableix directrius clares per planificar l'assignació de fons en funció dels reptes identificats mitjançant el diagnòstic previ, la consulta directa a la ciutadania i als grups d'interès públics i privats. La seva elaboració ha estat participativa, incloent-hi tots els nivells de l'administració pública.
La seva metodologia dinàmica i adaptable inclou eines de seguiment i avaluació que asseguren la viabilitat, la coordinació i el mesurament de l'impacte de les inversions estratègiques, permetent ajustar-se a canvis i prioritats locals, nacionals i europees durant la seva vigència fins al 2030.
Les característiques del nou MEIIB30 són:
S'han determinat els condicionants que vinculen l'activitat inversora del Govern de les Illes Balears. Aquests condicionants els agrupam en cinc tipus
La Agenda incluye los objetivos de desarrollo sostenible, que constituyen una declaración universal para poner fin a la pobreza, proteger el planeta y mejorar las vidas de las personas.
Es una apuesta por la Europa de las regiones. Un llamamiento conjunto a las instituciones europeas y a los gobiernos nacionales para que mantengan la política de cohesión como núcleo del modelo de desarrollo de la Unión Europea (UE).
Impulsada por la Unión Europea dentro del Pacto Verde Europeo en 2021, tiene como objetivo convertir a Europa en líder mundial en la economía azul sostenible.
La Comisión Europea plantea la especialización inteligente como elemento clave para el desarrollo territorial y la mejora de la calidad de vida de los ciudadanos en un entorno de transición industrial, energética y digital. El Gobierno de las Illes Balears dio su respuesta elaborando en 2021 la Estrategia RIS3 Illes Balears, la cual debe orientar las inversiones en innovación financiadas con la política de cohesión europea.
Es un Programa cuyo objetivo es alcanzar un impacto científico, tecnológico, económico y social de las inversiones de la Unión Europea en I+I, fomentando la competitividad de todos los Estados Miembros.
El MRR se canaliza a través del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia (PRTR), que incluye transferencias e instrumentos financieros como el Fondo de Resiliencia Autonómico, vigentes hasta 2026.
Fondos estructurales y otros programas europeos. Aquí se enmarcan los programas operativos del FEDER, FSE+, FTJ y programa Básico del FSE+ del periodo 2021-2027.
Regulado en el Real Decreto-Ley 4/2019, de 22 de febrero, del régimen especial de las Illes Balears, que establece que en los presupuestos generales del Estado de cada ejercicio se incluirá una asignación del FI de la Comunidad Autónoma de las Illes Balears. La inversión deberá destinarse a infraestructuras básicas.
Vigent des de l'1 de juliol de 2016, amb ell es financen inversions per compensar l'impacte que el turisme té sobre el territori i el medi ambient a les Illes Balears.
És un impost propi de la Comunitat Autònoma la recaptació de la qual es destina íntegrament, deduïts els costos de gestió, al finançament de les actuacions de política hidràulica que siguin competència autonòmica.
Aquest tribut estatal cedit destina la recaptació a millorar la gestió ambiental dels residus; a finançar estudis i campanyes de sensibilització.
Esta Estrategia anterior condiciona el nuevo Marco en la medida que incluye proyectos iniciados que prevén finalizarse durante los dos próximos ejercicios. Son proyectos que se alinean con las estrategias del MEIIB30 y se tiene previsto continuar con su desarrollo.
El MEIIB30 s'estructura en tres nivells.
El primer nivell estableix 3 eixos clau, guiats per 4 prioritats transversals que orienten totes les inversions.
Al segon nivell, aquests 3 eixos es desglossen en 7 línies estratègiques (LE) que segmenten i delimiten els grans blocs d'acció inversora.
En el tercer nivell, es concreten 90 objectius específics (OE) que despleguen les 7 línies estratègiques i agrupen les actuacions inversores vinculades a cada objectiu.
3 eixos clau i 4 prioritats transversals
Els eixos clau són les tres grans metes que es marca el MEIIB30.
La sostenibilitat econòmica > Eix I CompetitivitatLa sostenibilitat mediambiental > Eix II Desenvolupament SostenibleLa sostenibilitat social > Eix III Cohesió i Igualtat
Les prioritats transversals constitueixen els quatre valors de fons que han de guiar les decisions d'inversió cap a un desenvolupament sostenible en tots els aspectes.
Dins dels tres eixos clau, s'han definit set línies estratègiques que concretin lorientació de lacció inversora del Govern de les Illes Balears a través dels fons disponibles. Aquestes línies estratègiques s'estructuren en 90 objectius específics, els quals guien les polítiques públiques i serveixen com a base per a la implementació dactuacions i projectes estratègics.
Clicka en los apartados para desplegar
Els àmbits es corresponen amb les àrees competencials de l'Administració autonòmica dins l'estructura del MEIIB30.
Cada actuació inversora s'associarà a un àmbit principal segons la seva àrea prioritària d'impacte, i es podrà vincular a altres àmbits addicionals relacionats amb la seva execució.
S'han definit un total de vint-i-tres àmbits
Hi ha una vinculació entre les línies estratègiques que conformen l'estructura del MEIIB30 i els condicionants
El marc 2021-2027 de la Política de Cohesió prioritza la transició energètica i digital, la sostenibilitat i la competitivitat econòmica. Els objectius del FEDER i el Fons de Transició Justa estan alineats amb les línies estratègiques del MEIIB30, especialment la LE2, la LE3 i, en menor mesura, amb les LE1, LE7 i LE6. El FSE+ té més afinitat amb la LE5. Aquesta política és un marc essencial per al MEIIB30, facilitant l'accés a recursos clau fins al 2030.
L'economia blava europea impulsa sectors com l'energia marina, el turisme costaner i el transport sostenible. Tot i que no té finançament directe, es connecta amb les línies estratègiques del MEIIB30, destacant la LE3 i la LE4. També contribueix a la LE1 mitjançant el turisme marítim i el transport. Aquesta estratègia reforça el MEIIB30 en sostenibilitat, transició energètica i desenvolupament econòmic.
La RIS3 2021-2027 dissenyada pel Govern de les Illes Balears impulsa la innovació i la transformació productiva, alineant-se principalment amb la LE2, amb èmfasi en la digitalització, la R+D+i i la modernització empresarial. A més, contribueix indirectament a la LE1, recolzant la sostenibilitat i innovació en el turisme. La RIS3 és clau per accedir a fons i consolidar un desenvolupament econòmic tecnològic i sostenible.
El MRR, implementat a través del PRTR, promou la sostenibilitat, la digitalització i la descarbonització econòmica. El seu impacte és notable a la LE1, la LE3, i la LE5, amb menor incidència en altres línies, encara que podem trobar actuacions inversores a les set definides.
El MRR és fonamental per al MEIIB30, assegurant continuïtat amb les prioritats europees i potenciant un impacte inversor molt elevat fins a la finalització el 2026.
Els 17 ODS de l'Agenda 2030 adoptada per l'ONU el 2015 tenen correspondència amb totes les línies estratègiques del MEIIB30, encara que amb més afinitat a les LE3, LE4 i LE6. La transversalitat reforça l'alineació de les inversions amb objectius globals de sostenibilitat.
Horitzó Europa és el Programa Marc de Recerca i Innovació de la Unió Europea per al període 2021-2027, dissenyat per consolidar l'Espai Europeu de Recerca i generar impactes significatius en els àmbits científic, tecnològic, econòmic i social. Impulsa la investigació i innovació amb enfocament en sostenibilitat i competitivitat. Es connecta directament amb les LE2 i la LE3.
L'EIIB2030 és un precedent immediat del MEIIB30, amb objectius compartits com la resiliència econòmica i el creixement inclusiu. La capacitat del MEIIB30 per superar les metes anteriors consolidarà un desenvolupament sostenible, inclusiu i equilibrat per a les Balears.
Aquest document defensa objectius fonamentals com ara garantir una prosperitat sostenible, fomentar el benestar en una societat digitalitzada, avançar cap a la neutralitat climàtica, preservar-la biodiversitat i abordar els reptes derivats del canvi demogràfic. Entre els seus actors destacats hi ha el Govern de les Illes Balears, que ha donat suport a aquesta iniciativa com a part del seu compromís a l'àmbit europeu.
El factor d'insularitat, regulat a la llei del Règim Fiscal de les Illes Balears, prioritza inversions en infraestructures, energia i turisme, connectant-se especialment amb les LE3, LE4 i LE6. A més, recolza les LE1, LE2 i LE7, mitigant les limitacions territorials i potenciant projectes estratègics del MEIIB30.
Impost sobre les estades turístiques (ITS): finança la sostenibilitat del turisme i principalment dels seus efectes en la societat i el medi ambient, alineant-se amb les LE1, LE3,LE4, LE2 i LE5.
Fons de Prevenció i Gestió de Residus: tribut estatal promoguin una economia circular. Amb alta afinitat a la LE3, recolza la gestió eficient de residus i l'economia circular.
Cànon de sanejament d‟aigües: finança polítiques hídriques i es vincula principalment a la LE4 i als objectius específics relacionats amb la prevenció de la contaminació i la millora de la qualitat de l‟aigua, així com en l‟adaptació al canvi climàtic i la capacitat de recuperació hídrica.
En un marc estratègic d'inversions, la governança és crucial per garantir que les decisions i les accions estiguin alineades amb els objectius previstos en el compliment del marc esmentat i això requereix la implicació de l'Administració de la comunitat autònoma i de la resta de les administracions de les Illes Balears i fer-ne partícip la societat.
Per això s'estableixen sis nivells de governança