El sistema de seguiment i avaluació del MEIIB30 constitueix un pilar essencial per garantir l‟efectivitat il‟impacte de les inversions realitzades sota el Marc Estratègic. Aquest sistema s'ha dissenyat amb un enfocament integral que permet supervisar de manera contínua l'execució de les actuacions, mesurar els resultats assolits i retroalimentar el procés de presa de decisions, assegurant que cada intervenció estigui alineada amb els objectius estratègics establerts.
És la identificació duna determinada necessitat d'inversió sempre en el marc dels plans, programes i polítiques públiques que es pretenen impulsar. En aquesta fase cal analitzar l'existència d'alternatives viables, la planificació temporal, la determinació de costos i la resta dels aspectes fonamentals de la inversió proposada. En el cas d'inversions que ja disposin d'una font de finançament finalista assignada, entraran al cicle de vida del projecte a partir de la fase 6 -Seguiment de l'actuació-, sense perjudici que es realitzi el corresponent encaix al MEIIB30 i la determinació dels indicadors oportuns.
Aquesta avaluació ex ante serà preceptiva en els casos en què la inversió que es pretén dur a terme no disposi de prou finançament. La realitzarà la direcció general de Fons Europeus, a partir de la informació que proporcionin els gestors promotors del projecte, basant-se, entre altres aspectes, en:
• El grau d'alineació amb els diferents objectius establerts al MEIIB2030.
• L'impacte previst en els àmbits següents: econòmic, mediambiental i social.
• El grau de maduresa del projecte.
Un dels aspectes que ha de revisar l'avaluació ex ante és l'encaix de la inversió proposada amb els objectius del MEIIB30. En aquest moment, i en funció de l'alineació de la inversió amb els objectius específics de les línies estratègiques del MEEIB30, s'assignaran els indicadors de realització i seguiment més idonis a l'actuació.
D'acord amb els objectius específics i amb la línia estratègica de la inversió plantejada, els òrgans gestors del projecte han d'identificar i quantificar els indicadors més adequats entre els preestablerts al MEIIB30 en col·laboració amb la direcció general de Fons Europeus. Excepcionalment, atenent la naturalesa de la inversió, es poden proposar altres indicadors més idonis que els predeterminats al MEIIB30.
Mitjançant els instruments de governança previstos al mateix MEIIB30 i seguint les pautes derivades de l'avaluació ex ante i de l'anàlisi d'encaix, es proposarà la font/s de finançament que resultin més adequades per a les actuacions plantejades.
L'assignació de finançament, si escau, es produirà per part dels òrgans de gestió dels fons finalistes corresponents, d'acord amb les característiques i els requisits específics.
El seguiment serà realitzat per part del gestor de lactuació i de la direcció general de Fons Europeus durant la seva execució, amb lobjectiu de monitoritzar que es duu a terme segons el previst i detectar possibles desviacions i riscos que permetin la presa de decisions i possibles replanificacions.
Un cop finalitzada lactuació, la direcció general de Fons Europeus, dacord amb un pla davaluació específic que saprovi prèviament, realitzarà lavaluació.Hi ha diferents tipus d'avaluacions de resultat que es podran fer:
- Avaluació de resultats intermedis
- Avaluació de resultats a curt termini
- Avaluació d'Eficiència
Aquest tipus d'avaluacions valoren el grau d'assoliment dels objectius estratègics que es pretenen amb el projecte, més enllà de l'output o resultat concret associat a la inversió. La Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Adminsitrativa serà l'encarregada de realitzar-la d'acord amb un pla davaluació específic que se centrarà en l'anàlisi d'aquelles inversions sectorials que responguin a objectius estratègics per a les Illes Balears. Hi ha diferents tipus d'avaluacions d'impacte que es poden fer:
· Avaluació d'Impacte a Llarg Termini
· Avaluació d'Impacte Econòmic
· Avaluació d'Impacte Social
· Avaluació d'Impacte Ambiental