Seguiment i avaluació
del MEIIB30

El sistema de seguiment i avaluació del MEIIB30 constitueix un pilar essencial per garantir l‟efectivitat il‟impacte de les inversions realitzades sota el Marc Estratègic. Aquest sistema s'ha dissenyat amb un enfocament integral que permet supervisar de manera contínua l'execució de les actuacions, mesurar els resultats assolits i retroalimentar el procés de presa de decisions, assegurant que cada intervenció estigui alineada amb els objectius estratègics establerts.

Hero - Elements Webflow Library - BRIX Templates
01

Plantejament de la inversió

És la identificació duna determinada necessitat d'inversió sempre en el marc dels plans, programes i polítiques públiques que es pretenen impulsar. En aquesta fase cal analitzar l'existència d'alternatives viables, la planificació temporal, la determinació de costos i la resta dels aspectes fonamentals de la inversió proposada. En el cas d'inversions que ja disposin d'una font de finançament finalista assignada, entraran al cicle de vida del projecte a partir de la fase 6 -Seguiment de l'actuació-, sense perjudici que es realitzi el corresponent encaix al MEIIB30 i la determinació dels indicadors oportuns.

02

Avaluació ex ante

Aquesta avaluació ex ante serà preceptiva en els casos en què la inversió que es pretén dur a terme no disposi de prou finançament. La realitzarà la direcció general de Fons Europeus, a partir de la informació que proporcionin els gestors promotors del projecte, basant-se, entre altres aspectes, en:
• El grau d'alineació amb els diferents objectius establerts al MEIIB2030.
• L'impacte previst en els àmbits següents: econòmic, mediambiental i social.
• El grau de maduresa del projecte.

03

Encaix amb el MEIIB30

Un dels aspectes que ha de revisar l'avaluació ex ante és l'encaix de la inversió proposada amb els objectius del MEIIB30. En aquest moment, i en funció de l'alineació de la inversió amb els objectius específics de les línies estratègiques del MEEIB30, s'assignaran els indicadors de realització i seguiment més idonis a l'actuació.

D'acord amb els objectius específics i amb la línia estratègica de la inversió plantejada, els òrgans gestors del projecte han d'identificar i quantificar els indicadors més adequats entre els preestablerts al MEIIB30 en col·laboració amb la direcció general de Fons Europeus. Excepcionalment, atenent la naturalesa de la inversió, es poden proposar altres indicadors més idonis que els predeterminats al MEIIB30.

04

Selecció de l'actuació

Mitjançant els instruments de governança previstos al mateix MEIIB30 i seguint les pautes derivades de l'avaluació ex ante i de l'anàlisi d'encaix, es proposarà la font/s de finançament que resultin més adequades per a les actuacions plantejades.

05

Assignació de finançament

L'assignació de finançament, si escau, es produirà per part dels òrgans de gestió dels fons finalistes corresponents, d'acord amb les característiques i els requisits específics.

06

Seguiment de l'actuació

El seguiment serà realitzat per part del gestor de lactuació i de la direcció general de Fons Europeus durant la seva execució, amb lobjectiu de monitoritzar que es duu a terme segons el previst i detectar possibles desviacions i riscos que permetin la presa de decisions i possibles replanificacions.

07

Avaluació de resultats

Un cop finalitzada lactuació, la direcció general de Fons Europeus, dacord amb un pla davaluació específic que saprovi prèviament, realitzarà lavaluació.Hi ha diferents tipus d'avaluacions de resultat que es podran fer:
- Avaluació de resultats intermedis
- Avaluació de resultats a curt termini
- Avaluació d'Eficiència

08

Avaluació ex post d'impacte

Aquest tipus d'avaluacions valoren el grau d'assoliment dels objectius estratègics que es pretenen amb el projecte, més enllà de l'output o resultat concret associat a la inversió. La Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Adminsitrativa serà l'encarregada de realitzar-la d'acord amb un pla davaluació específic que se centrarà en l'anàlisi d'aquelles inversions sectorials que responguin a objectius estratègics per a les Illes Balears. Hi ha diferents tipus d'avaluacions d'impacte que es poden fer:

·      Avaluació d'Impacte a Llarg Termini
·      Avaluació d'Impacte Econòmic
·      Avaluació d'Impacte Social
·      Avaluació d'Impacte Ambiental

Seguimient del projecte

Per mesurar adequadament el grau d'avanç en l'execució del MEIIB30, es desenvoluparà un sistema de seguiment de la seva execució

Informes de seguiment  

El control de l'execució de les inversions incloses al MEIIB30 es durà a terme mitjançant informes de seguiment periòdics. Aquests informes es realitzaran de forma sistemàtica per part de la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Adminsitrativa respecte de les actuacions emmarcades al MEIIB30, i es reportaran a la Conselleria dEconomia, Hisenda i Innovació i al grup de treball. A més, es donarà compte al Consell de Govern almenys una vegada a l'any de l'execució del MEIIB30, d'acord amb el sistema de governança establert al mateix Marc.

Quadres de comandament

D'acord amb la informació sistematitzada als informes de seguiment, s'han d'elaborar quadres de comandament que han de proporcionar informació sintètica sobre el grau d'execució del MEIIB30. Aquests quadres de comandament han de funcionar de forma dinàmica, com a eina per a la presentació de la informació agregada i, per això, facilitadora de la monitorització del MEIIB30.

Sistema d'informació

Es continuarà avançant en el disseny i la implementació del sistema d'informació requerit per aglutinar la cartera de projectes i inversions estratègiques. Aquest sistema s'ha de constituir com una base de dades sòlida que permeti conèixer la situació dels projectes estratègics, l'avenç en l'execució, l'estat, les fonts de finançament i els gestors responsables, entre d'altres.

Difusió dades i transparència de la informació

Els informes que es facin en el marc del seguiment i avaluació del MEIIB30 seran difosos com a exercici de transparència del Govern de les Illes Balears, en compliment dels principis de transparència i bon govern. Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Adminsitrativa habilitarà els recursos web necessaris per garantir la disponibilitat de la informació esmentada de manera pública i accessible.